کد مطلب:6276 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:325

ظلم ستيزي با دعا
مقاله
دومين محـور مبارزات امام زين العابـديـن(ع) سخنان آن بزرگـوار پيرامـون ظلـم ستيزي است. فردي كه به نيايشهاي آن بزرگـوار فكر كند, به خوبي مي فهمد كه چگونه بايد از ستمگران بيزاري بجـويد و به ياري مظلـومان بشتابـد و در ايـن راه حركت خـود را بـر اساس امامت امامان راستيـن قرار دهد. به عنـوان نمـونه فرازهايـي از دعاهاي آن حضرت را مرور مي كنيم:





نكوهش ستم



«خدايا! از تو پوزش مي خواهم اگر پيش روي مـن به كسي ستم شود و من او را ياري نكنـم, يا نعمتي به مـن ارزاني شود و سپاس آن را به جـانيـاورم, يـا گنـاهكـاري از مـن غذر خـواهـد و عذر او را نپذيرم, يا نيازمندي چيزي بطلبـد و او را بر خـود مقـدم ندارم, يا حق مرد با ايماني بر گردنـم آيد و آن را بزرگ نشمارم





ستيز با ظالم



«خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و در مقابل كسـي كه بر مـن ستم روا دارد, دستي (براي جلـوگيري از ستـم) و در مقابل كسي كه با من ستيزه جويد, زباني (براي روشـن ساختـن حق) و بر آن كه با من دشمني كند, پيروزي عنايت فرما و در مقابل آن كه در باره مـن حيله پيشه كند, راه چاره و در برابر آن كه بر مـن آزار رسانـد, توانايي عطا كـن و بر آن كه به من ناسزا گويد يا از من عيبجويي كند, قـدرت تكذيب و در برابر آن كـس كه مرا تهديـد كنـد, امنيت عنايت فرما.»(2)





معرفي امامت راستين



امام سجـاد(ع) در دعاي روز عرفه, امام راستيـن را به مسلمـانان معرفـي مـي كنـد و به جـايگـاه والاي آن متـوجه مـي سـازد, آنگـاه مي فرمايد:



«پروردگارا! بر پاكيزه تريـن افراد خانـدان پيامبر دورد فرست كه آنـان را بـراي اجـراي اوامـر خـود بـرگزيـده اي و خزانه علـم و نگهدارنده دين و جانشين در زميـن و حجت خـويـش بربنـدگانت قرار دادي و به خـواست و اراده ات آنان را از هر پليدي و ناپاكـي پاك ساختي و وسيله ارتباط با خود و راه بهشت خـويـش كردي» امام(ع) در بخشي ديگر از همين دعا مي فرمايد: «بار خدايا! تـو ديـن خود را در هر زمان و روزگاري به وسيله پيشـوايي كمك فرموده اي كه او را راهنماي بنـدگان و مشعل هدايت در شهرها قرار داده اي, پـس از آنكه او را با وسيله ارتباط غيبي, به خـود ارتباط دادي و او را سبب خوشنودي خـويـش كردي و فرمانبري از او را واجب نمـودي و از نافرماني او بيـم دادي و به فرمانبري فرمانهايش و پذيرش نهي او دستور دادي و فرمودي كه هيچ كـس از او پيشي نگيرد و هيچ فرد از پيـروي او پـس نمانـد.»(3)

1 ـ صحيفه سجاديه, دعاي 38.

2 ـ همـان, دعاي 20. (مكارم الاخلاق)

3 ـ صحيفه سجـاديه فيض الاسلام, دعاي 47, ص 334.